Ik zal maar met de deur in huis vallen.. mijn valkuil is productief (thuis)werken.
Sinds ik 10 jaar geleden de horeca in gestapt ben, is de  ‘9:00 tot 17:00-mentaliteit’ iets dat tot het verleden behoort.

Natuurlijk iets waar ik bewust voor gekozen heb. Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs en ben dus gewend dat de schooldeuren sluiten rond 15:00 maar dat het werken dán eigenlijk begint.
(ja leraren werken ook als de school dicht is!!)

Maar goed om een lang verhaal kort te maken… ondanks dat ik niet vies ben van hard werken.. kan het wat beter gestructureerd worden. Nu ik veelal thuis werk moet er eigenlijk meer discipline zijn. Ik haal gerust door tot een uur of 03:00 en sta om 07:00 weer met een stuiterende kleuter aan het aanrecht.  Dit kan ik goed volhouden.. maar mijn weerstand niet 😉
Werken tot 03:00 in de nacht vind ik op zich ook prettig omdat het zo rustig is en iedereen slaapt.. maar het komt ook doordat ik overdag mijn time niet goed ‘manage’ .
Ik kan me voorstellen dat meer vrouwen zich herkennen in mijn probleem.  Reageer hieronder even want een bevestiging van jullie kant voelt wel fijner haha! 🙂

Ik ben me dus online eens gaan verdiepen in ‘time-management’.
Nou.. ‘google’ het woord time management maar niet.. das nie goed voor je time management!
Je verzuipt in de resultaten. Veelal logische tips, sommige ronduit onnozel en niet toepasbaar, maar goed.. ook vele nuttige tips. Het kostte me wat ‘surf-time’ maar als ik er dan gelijk een blogje over schrijf, heb ik mijn tijd goed gebruikt denk ik maar 😉

Ik heb voor mezelf een aantal hele waardevolle tips gevonden online en ik zal ze in willekeurige volgorde eens met jullie delen inclusief de site waar ik het vandaan heb om het eens rustig terug te lezen.

  1. Zoek uit wanneer jij het productiefst (lees; het meest energiek) bent. Voor mij zijn dat eigenlijk de ochtenden dus ik ga ervoor zorgen dat ik in de ochtenden het meeste werk doe. Om de ochtenden productiever te zijn is het slim om de nacht ervoor een korte ‘to do lijst’ te maken. Kost een paar minuten extra in de avond maar scheelt een uur aan opstarttijd in de ochtend.
  2. Maak  dus die to-do lijst, maar geef daarbij aan hoeveel tijd je neemt voor elke taak. Dus bijvoorbeeld; 30 minuten voor de mail box,  40 minuten uur voor alle nieuwe offertes  en 40 minuten facturen maken.. enzovoort. Heb je hier hulp bij nodig? Dan is er een handige app voor genaamd My minutes. Jij geeft aan welke taken je moet voltooien en hoe lang je daarvoor de tijd wilt nemen en de app houd bij hoe lang je al bezig bent en houd je bij de les 🙂
  3. Open je mail op vaste tijden. Eigenlijk kun je als vaste tijd best 12:00 in de middag aanhouden als je in de ochtenden productief wilt zijn. Wees eerlijk, je wilt alles wel lezen en beantwoorden maar als je zelf iemand gemaild hebt verwacht je ook pas rond het middaguur een mail terug toch? En je mail checken kost tijd, je raakt afgeleid en voor je het weet zit je de twitter/facebook/blog meldingen te bekijken en surf je weer uren op social media. Manage your energy! Not your time zeggen de Amerikaanse site’s dus als je in de ochtend productief wilt zijn, doe dan de belangrijke dingen in de ochtend en bewaar je mail voor de middag.
  4. Maak een tijdsplanning voor je social media en manage zo je facebook/twitter/instagram enzovoort. Maak dat in 1 ruk af of plan je berichten vooraf zodat je niet ieder uur naar al je social media kanalen afdwaalt.
  5. Ik heb altijd een soort ruis in mijn hoofd van ‘to-do’ dingen die in me opkomen, dat kan van alles zijn!
    Van zakelijk tot prive, van de boodschappen tot de schoolvakantie die ik weer niet op de kalender heb genoteerd.. kortom als ik me wil focussen komen vaak die dingen naar boven waardoor ik afgeleid wordt omdat ik bang ben dat ik het vergeet. Erg irritant. Daar is nu een handige app voor. Genaamd BRAINTOSS er zijn verschillende van deze apps maar ik vind braintoss ideaal.
    Alles wat in mij opkomt kan ik even van me af gooien in braintoss, ik kan een berichtje inspreken als reminder, ik kan een foto maken van iets dat me inspireert voor een blog, of een notitie maken en braintoss stuurt het als een email naar mijn inbox.. tadaaaa!! Ideaal, opgeruimd en ik hoef er niet meer aan te denken  en me focussen op dat waar ik mee bezig was. 
  6. Als je ergens aan begint, maak het dan ook af. Om mezelf hieraan te herinneren heb ik mijn bureaublad leeggemaakt en een mooi achtergrondje geplaatst gekregen via de blog van Fotografe Mariet Mons..  wil je hetzelfde achtergrondje? Hier kun je het downloaden:
    http://imagizer.imageshack.us/a/img39/4800/elvr.jpg

 

Nu hopen dat alle tips mij gaan helpen en hopelijk jullie ook 🙂

Bron:

http://www.meereffect.nl/gratis/artikelen/meereffect-artikelen/

http://www.tijdrevolutie.nl/tips/timemanagement-tips.html

 

 

Vind jij dit leuk?
Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste blogs en events!