Het afgelopen jaar viel mij 1 ding in het bijzonder op wat betreft ondernemen anno nu. Het zal niemand ontgaan zijn, want overal maar dan ook echt overal kom ik het tegen. Men schreeuwt het van de daken: Zoek je NICHE!!!!!
Iedereen adviseert het je. Dus op een gegeven moment denk je zelfs ook:” joh, waar ben ik nou eigenlijk helemaal mee bezig? Ik moet op zoek naar mijn niche! Want, die heb ik ook. Ergens. Toch?”
En als iedereen het roept zal het ook wel héél erg belangrijk zijn. Sterker nog, zonder die niche kan geen normaal mens meer ondernemen.

Termen als niche, nichemarkt en nichemarketing vliegen me om de oren. Goed eerst maar eens achterhalen wat men verstaat met een niche. Volgens Niche marketing Wikipedia zou het zijn: ‘Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.’
Ah, kijk ik ga dus op zoek naar mijn specialisatie. Dat is nog enigszins te doen. Voor mij zou dat zoiets kunnen zijn als gespecialiseerd in de 8 tot 3 tafelmomenten, of gespecialiseerd in veluwse streekontbijt- en lunch, of…Ik kan er nog wel een paar bedenken. Het is maar net hoe je het benoemen wilt natuurlijk. Ik merk dat ik het me ook hierin best moeilijk kan maken. Als ik om me heen luister hoor ik andere ondernemers roepen dat je een specifieke doelgroep moet zien te bereiken. Dus kies heel specifiek voor vrouwen, of zwangeren of startende ondernemers om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Een zogeheten nichemarkt dus. Ja, hier kan ik me ook wel in vinden. Kies en je wordt gekozen. Een principe waar ik wel achter sta. Maar ook nu, hoe doe je dat nou weer? Voor sommigen diensten lijkt het zo makkelijk om een keuze te maken. Ik daarentegen bezorg lekker eten….en eten moet iedereen nietwaar? Moet ik dan nu gaan kiezen tussen mannen en vrouwen? Ik zie het al voor me. “ZUS, gespecialiseerd in Veluwse ontbijt voor de vrouw”. Nou, nee dat klinkt gezellig. Mijn concept draait om het verbindende gevoel dat samen eten creëert. Daar lijkt me dit soort hokjes denken niet echt op zijn plaatst.

Is een niche nou echt zó belangrijk?

Ik ga maar eens in gesprek met andere ondernemers. Met iedereen die ik spreek deel ik mijn “issue”;’ voor wie doe ik nou wat?’ Moet ik gaan voor particulieren of voor bedrijven? En verhip! Ik ontvang reacties als: “maar het is toch duidelijk waar jij in gespecialiseerd bent?” En, “hoezo kiezen tussen particulier en bedrijf je onderscheidt je duidelijk van de rest door jouw veluwse streekproducten.” Ook van mijn klanten hoor ik regelmatig: “wat een leuk concept heb jij!” Mijn klomp breekt. Waar staat dat? Waar staat nou zo duidelijk wat ik doe en voor wie?
Misschien heb ik inderdaad al gekozen, alleen zie ik dat zelf nog niet helemaal.

En dan denk ik, ja hoe belangrijk is het nou eigenlijk? Hoe kwalijk is het om te zeggen dat ik net zo graag een lunch verzorg voor een groep broers en zussen die elkaar weinig zien doordat ze overal en nergens wonen en dat tegelijkertijd ook met liefde doe voor een groep collega’s die een teamuitje hier op de Veluwe hebben? Juist die verscheidenheid aan verhalen die ik te horen krijg elke dag weer geven mij zo’n plezier in wat ik doe. Het bewijst keer op keer voor mij wat eten doet met mensen: het verbind. Ik moet er niet aan denken om elke dag te moeten horen; ”Ja, het was een zware bevalling maar we zijn erg blij met de komst van kleine max.”

Vind jij dit leuk?
Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste blogs en events!